Hvorfor bruge Apple Business Manager?
Mark Lajer
Partner, Apple Business Manager hos ENVO IT
Hvad er Apple Business Manager?
Først for at definere, hvad vi taler om: Apple Business Manager er en alt-i-én portal designet til at hjælpe virksomheder med at implementere Apple-enheder, administrere virksomhedsejede Apple-ID’er og erhverve apps og andet indhold i volumen. Det samarbejder tæt med Mobile Device Management-løsninger for automatisk at tilmelde og administrere enheder. Apple Business Manager er ikke en MDM-løsning i sig selv.
For at bruge Apple Business Manager skal din virksomhed først have en konto. Ansøgningen er simpel, og selv om det kan tage et par dage for din ansøgning at blive godkendt, sker det typisk meget hurtigere. Det kræver kun nogle få grundlæggende oplysninger, herunder dit DUNS-nummer og kontaktoplysninger for en person i din virksomhed – ikke en IT-admin, mere sandsynligt en person på et højere niveau – som kan stå inde for dig. Apple vil derefter verificere alt og, hvis det hele er i orden, bekræfte din konto. Mere information om alt dette kan findes i Apples Kom godt igang guide.
Nøglefordele ved Apple Business Manager
Som jeg nævnte, tilbyder Apple Business Manager en række fordele for alle, der administrerer en flåde af Apple-enheder. Her er de fordele som jeg mener vil betyde mest for de fleste virksomheder:
Administrer dine enheder med Automated Device Enrolment (ADE)
En af de mest centrale funktioner i Apple Business Manager er Automated Device Enrollment (ADE). Tidligere kendt som Device Enrollment Program (DEP). Denne funktion giver mulighed for at forenkle installationen af enheder i virksomheder.
Når en bruger modtager en ny enhed føres brugeren automatisk igennem en proces, hvor enheden registreres i virksomhedens MDM-løsning under ‘Setup Assistant’. På denne måde modtager enheden automatisk de konfigurationer og indstillinger, der er relevante for virksomheden. Det betyder, at IT-administratorerne ikke skal konfigurere enhederne manuelt, før brugerne modtager dem, og at brugerne selv kan starte enheden op og få den konfigureret og klar til brug.
Styr indhold: Apps og Bøger
Apple Business Manager er den eneste måde at erhverve apps og bøger i puljer på. Gennem denne service kan du købe licenser til apps og bøger, uden at brugerne skal have en Apple ID. Du kan købe så mange licenser, du har brug for og distribuere dem til enheder via en MDM-løsning. Virksomheden har altid fuld kontrol over tilbagekaldelse og omfordeling af licenserne og kan også styre indholdet efter placering.
Styring af brugere
Med Apple Business Manager kan du administrere Apple IDs for dine brugere. Disse kaldes for Managed Apple IDs. De giver din virksomhed mulighed for at integrere Apple-tjenester, der kræver Apple IDs, med din eksisterende infrastruktur og produktivitet, samtidig med at du beholder kontrollen medarbejdernes konti.
Managed Apple IDs kan eksistere sammen med personlige Apple IDs eller iCloud-konti på enheder. For virksomheder, der bruger Azure AD eller Google Workspace til identitetsstyring, kan du associere disse biblioteker med Apple Business Manager for automatisk at oprette Managed Apple IDs for brugere ved hjælp af deres eksisterende legitimationsoplysninger.
En almindelig anvendelse af Managed Apple IDs er Shared iPad-funktionen. Denne konfigurerer en kompatibel iPad, så flere Managed Apple IDs kan få sikker adgang til den. For at dette kan fungere, skal både den styrede ID og den styrede enhed være i samme Apple Business Manager-konto og understøttes af MDM-løsningen. Når det er sat op, har hver konto sit eget dedikerede lagerplads og adgang til de fleste iPadOS-funktioner. Det er populært i både uddannelsesmæssige virksomheder og erhvervslivet, især i skiftearbejdsscenarier.

Validering af virksomhedsejede enheder
Hvis din enhed er i Apple Business Manager, beviser det for Apple og verden, at din virksomhed ejer den. Det giver også mulighed for supervision af enheden, hvilket giver adgang til en række kommandoer, payloads og restriktioner for din MDM-løsning.
Den bedste måde — at få enhederne i din Apple Business Manager-konto er at købe dem direkte fra en Apple Autoriseret Forhandler. Køb af enheder gennem en godkendt kanal betyder, at de automatisk tilføjes til din Apple Business Manager-konto.
Hvis du køber enheder uden for disse kanaler. Fx hvis de blev købt før din virksomhed var tilmeldt Apple Business Manager eller hvis de er blevet doneret eller købt brugt, kan du stadig bruge Apple Configurator til at få dem ind i Apple Business Manager. Der er dog en 30-dages ”grace” periode, hvor brugerne kan fjerne styring og frigive enheden fra Apple Business Manager. Efter det, opfører enhederne sig, som om de altid har været i Apple Business Manager.
For iOS-enheder skal du slette dem og enten bruge Apple Configurator for Mac eller Apple Configurator for iPhone (hvis de kører iOS 16 eller iPadOS 16.1). Hvis du sletter enheden, er det også en perfekt tidspunkt at migrere til en ny MDM-løsning.
For understøttede Mac-computere kan du bruge Apple Configurator for iPhone. (Computerene skal have T2-chips eller Apple-silicon; legacy Intel Mac-computere kan ikke tilføjes uden hjælp fra den oprindelige forhandler.)
Hvis dit Mac-serienummer allerede er i Apple Business Manager og tilknyttet MDM, men ikke er tilmeldt ved hjælp af Automated Device Enrollment, kan du bruge kommandoen ‘profiles’ for at forny Mac’s tilmelding for at modtage alle fordelene ved Automated Device Enrollment uden at slette den.
Databeskyttelse
Apple opretholder certificeringer i overensstemmelse med ISO/IEC 27001- og ISO/IEC 27018-standarderne for at give Apples kunder mulighed for at opfylde deres lovgivnings- og kontraktmæssige forpligtelser. Disse certificeringer overholder Apple business Manager naturligvis også. Det er også en forudsætning for flere MDM-funktioner.
At tilslutte Apple Business Manager til din MDM-løsning er også en forudsætning for enhedsbaseret aktiveringslås, som gør det sværere for ondsindede aktører at bruge eller sælge en stjålet Apple-enhed.
Denne forbindelse giver også mulighed for at låse MDM på overvågede enheder, så de samme ondsindede aktører ikke kan fjerne din kontrol. Til sidst er det krævet for at aktivere Lost Mode på administrerede enheder, som giver dig mulighed for at spore og i nødstilfælde deaktivere dem, når de går tabt.
Omkostningseffektivitet
Den endelige — og måske bedste grund til at bruge Apple Business Manager er, at det ikke koster noget. Du får alle de ovennævnte funktioner – og mere – gratis.
Det skal dog siges, at forhandlere, der bruger Apples API til automatisk at tilføje købte enheder, kan have haft nogle udviklingsomkostninger til at integrere denne API i deres systemer. Derfor kan de opkræve et gebyr for at tilføje enheder til Apple Business Manager. Hos ENVO IT tilmelder vi dine enheder uden beregning og vi planter endda ovenikøbet træer i Danske Folkeskove hver gang vores kunder køber Mac, iPhone eller iPad hos os.
Min sidste bemærkning..
Der er ingen undskyldning for ikke at oprette Apple Business Manager til din virksomhed. Det er et vigtigt program for alle virksomheder, der ønsker at administrerer Apple-enheder — om det så er 5 eller 1000 enheder, og det er gratis at bruge. Det er også nemt at bruge og åbner en række nyttige funktioner.
Vil du igang med Apple MDM system?

42 59 0101
